luni, 17 martie 2008

Presa = concursuri, carti, DVD-uri?

Presa romaneasca este in criza. Se vede cu ochiul liber. Este si simplu, avand in vedere teancurile de ziare ramase nevandute. Cauzele? Lipsa de profesionalism, lipsa de deontologie (vai, ce cuvant la moda), amatorismul, absenta substantei, aducerea la suprafata a unor oameni lipsiti de simtul analitic, aruncarea in derizoriu a subiectelor, tabloidizarea excesiva. Insa, vorba aia, presa moare, dar nu se preda. Din pacate, solutiile gasite de patroni nu sunt cele logice: crearea unui grup de jurnalisti cu o coloana vertebrala sclipitoare, cu un discurs atragator, cu dorinta de a intoarce pe toate fetele o stire banala, cu pasiunea de a alerga dupa subiecte si de a le dezvolta. Nu, nici gand. Solutia e aruncarea momelei. Nu cred ca mai exista publicatie care sa nu mai ofere o carte. Dimineata, nu mai cumperi 24 (30,40,48) de pagini de ziar, ci iei si DVD-ul cu vreun film apreciat. Ce sa mai spunem de nebunia taloanelor, de frenezia cu care romanii le razuiesc in cautarea unui plus la salariu. Ai pus 50.000 de lei intr-un plic din 100.000, te cumpara lumea de parca dupa ce a gasit banii aia isi schimba radical modul de a trai. Stiu, lumea e saraca, pensionarii nu au bani, studentii la fel, dar parca s-a ajuns prea departe. "Care da ceva in plus" are sanse sa devina "regele presei". Pai ce rost mai au atunci cercetarile care sa stabileasca un top al "cititorilor"? Ce relevanta mai are sondajul care ne arata "audienta" unui ziar? Zero. Lumea cumpara "suplimentul" si arunca informatia. Sau macar o trece pe locul 2. O fi bine sa-i dai omului sa citeasca o carte, dar ce ne facem cu librariile? De ce sa mai intre lumea acolo sa dea ceva mai multi bani pe o carte, cand poate astepta ziua de maine sa-i vina un volum la 50.000 lei? Este un cerc vicios din care presa iese invinsa. Logica e simpla. Dau ceva in plus omului pentru ca nu mai este interesat de informatia din ziarul meu, dar trebuie totusi sa-l atrag cumva. Concursuri, carti, DVD-uri. Momeala perfecta. Poate in viitor, a fi jurnalist va insemna sa stii sa scrii o recenzie pe spatele carcasei DVD-ului.

Un comentariu:

Anonim spunea...

afara se dau moka, la noi costa... o fi rau si acolo?